Jens träning

Igår var jag och hopptränade i lekeryd med Iznogood(val f:2002 e: everest). Han var SUPERFIN!!! Vi hoppade serier och i slutet på träningen låg hindren i serien på 130 höjd.

Iznogood har vart väldigt sprallig och taggad nu i början av säsongen. När han taggar på och samtidigt är lite svag i kroppen har han haft en tendens att ta innerskänkel som enbart drivande och inte velat runda sig så mycket. Lite tittig och samtidigt velat vika in och gena i svängar och trycka sig ut från väggarna.

Med lite konkreta tips från Jens har jag lyckats få bukt med detta(det spelar också in att han har blivit starkare och inte är lika överladdad ock). Om det är svårt att få ut en häst i hörnorna kan det vara bra att stärka innerskänkel genom att leda ut hästen med ytter tygel. En jätteenkel grej, man behöver bara bli påmind om hur man kan göra när man väl möter problemet.

Vi fick flytta hästarna på rakt spår efter skänkeln. Man fick också flytta undan hästarna på volter. När Izno hoppade fick jag tänka på att inte släppa fram honom på de stora lägena utan räta på mig, ha kontakt i tygeln och lägga om benen. På så sätt kommer han upp till mig i sprången!

En riktigt fin häst med RUNDA fina lyror blev resultatet av kvällen.....och en riktigt lycklig sofia!

Ha en goer da!! Det ska jag ha med Zumbadans och ridhustrim!!

KRAMAR
Från tävling i Eksjö


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Team VIP-Wins

Vip Win´s är ett gemensamt namn för vårat stall & Kennel... Det står också för en stor gemenskap där vi alla har ett gemensamt intresse för hästar & hundar.

RSS 2.0