Träning och mer träning

Nu var det ett tag sen jag skrev på bloggen, men nu så har jag äntligen fått tummen ur!

I tisdags var jag hos Christoffer med Toscana. Så roligt att få vara där och träna själv och stjäla hela hans uppmärksamhet. Varannan onsdag tränar jag ju för honom i Frimans ridhus i Lekeryd och då är vi 6 st i varje grupp. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som blir fel, men det går aldrig riktigt lika bra där som det gör när jag är hemma och rider själv hos honom i Nydala. Det är precis som om jag får lite prestationsångest bland de andra och vi diskuterade detta efter en träning. Christoffer menade att jag rider med den lite osunda inställningen att jag måste visa vad jag kan och inte vill att något ska bli tokigt. Detta gör att jag gräver ner mig och bara fokuserar på det som är mindre bra. Om det är någon gång det är ok att det blir fel så är det ju på träning, då har man chans att rätta till det. Tror jag skall försöka lyssna på det rådet.

Så på träningen i tisdags kom jag med inställningen att fokusera på det jag gör bra. Och det funkade faktsikt ganska bra hela passet! Mitt största bekymmer i hoppningen är att jag gärna vill rida lite under tempo och rider därför oftast på ett galoppsprång mer mellan hindren. När jag skulle hoppa en linje med räcke 5 galoppsprång oxer kom jag väldigt nära på räcket men bestämde mig genast för att rida framåt till oxern så att vi skulle räcka fram på fem. Och det var då det hände! När Christoffer frågade hur det kändes började jag med att säga något positivt!

Vi gjorde ochså en hel del bomövningar med massa byten, en övning som Christoffer själv hade ridit för Svante Johansson i helgen. Efter att det bomövningen satt lade vi till hinder och till slut en lite bana.
Innan 1:an och efter 2:an stod det koner så att man skulle rida rakt både före och efter. Verkligen jättenyttigt och något som jag tror att många av oss slarvar med. Mellan bon 1 och 2 var det 20 m på 6 lugna galoppsprång, byte över 3:an och över 7:an. En bra övning som rekommenderas varmt till den som har problem med att byta galopp.

Igår blev det trim av Tossan och hon var likafin som på träningen så det blev ett kort pass, ca 30 min. Isadora fick ut och galoppera i skogen och idag skall hon till ridhuset och bli hoppad. Var och kollade på Jens-träning igår och tänkte hoppa det med Isse idag medan hindrena står framme i ridhuset. Uppdatering om det kommer, jag lovar!


Finaste Tossan i hagen.

Hörs snart! /Linda



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Team VIP-Wins

Vip Win´s är ett gemensamt namn för vårat stall & Kennel... Det står också för en stor gemenskap där vi alla har ett gemensamt intresse för hästar & hundar.

RSS 2.0