Nöjd, nöjd å såååå nöjd!!!

Nu är jag hemma igen efter 2 lärorika och mycket roliga dagar! Jag Fia har som tidigare nämnt varit hos Anita och tränat!

Jag har ridit 4 intensiva pass i helgen. Två av dem på Izno och 2 på en häst jag prövat som gått 150.

Jag åkte upp till Anita och kände att jag verkligen tagit till mig det som vi tränat påvid förra tillfället vi var där. Jag fick börja med att rida Happy Irco. En långbent härlig valack på 176-78.

Första gången jag sitter på en häst brukar jag va lite försiktig. Shi fick jag för det, Happy är en häst som har långsam aktion och behöver bli mer kvick och bruka sina bakben mer. Inget sitta å känna och drömma där inte!! =)

Jag tyckte att jag fått bra ordning på min sits, men det är så lätt att man efter ett tag långsamt utan att märka börjar rida på det sätt man alltid gjort. Anita sa till mig: Fiiiiia det ser ut som du sitter på en damcykel och kör!!! Hon hoppade upp på Happy och visade mig hur jag satt(med en viss överdrift så det skulle bli tydligt för mig).

Sen var det bara upp igen, sträcka på sig utan att spänna sig...bara sitta på hästen, med hästen! Jag hoppade 7 kombination med galoppbommar mellan varje hinder, tränade på position och rytm. I slutet av passet var han fin, han var verkligen ihop utan att jag satt och "höll" ihop honom. Det är ju det vi tränar på hos Anita, rida med teknik, inte styrka...vi tjejer kan inte rida på styrka. Det är en väldigt behaglig känsla när hästen bara går där "av sig självt".

Jag gjorde detsamma med Izno. Izno var lite springig och spänd i början, jag vet inte riktigt varför. Han bjöd falskt, alltså inte för skänkeln utan för att han inte ville sätta sig på sina bakben. Anita hoppade upp och visade hur viktig positionen är för hur man inverkar på hästen!! 2 minuter..sen gick min plutt super!!! SÅ LÄTT!!! Han var väldigt fin å titta på också. Jag är inte van att se någon arbeta honom för det gör jag ju alltid själv!

Vi tränade galoppombyten!! Izno satte 6 av 8!! för oss är det ett KLART framsteg!! Det blev dock lite rodeo ridning när han bytt för han blev så till sig vid bytena att han bockade...första gången tappade jag stigbyglarna ;P.

Efter vi tränat bytena red vi samma som jag gjorde med Happy. Han var väldigt laddad, han tyckte nog att jag satt lite mycket press på honom. Anita säger att det är viktigt att VÅGA göra något, våga ta sig an problemet. Det är inte hela världen om det blir fel, det måste få bli lite fel för att det ska bli bra!

Man kan inte sitta och "mörka" problemen bara för att det ska se snyggt ut, det kommer ändå se snyggt när man lärt sig lösa sina problem.

Nehe nu hinner jag inte skriva mer. I morgon kommer bilder och mer om hur det gick när jag red idag!!!

Avslutningsvis vill jag säga att jag verkligen beundrar Anita! Karismatisk, ödmjuk och engagerad!! Vad mer kan man begära??? Hon är BÄST!!

Ha en toppen kväll!!! P & K Fia



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Team VIP-Wins

Vip Win´s är ett gemensamt namn för vårat stall & Kennel... Det står också för en stor gemenskap där vi alla har ett gemensamt intresse för hästar & hundar.

RSS 2.0