Igår satte Manne byten utan bom och på rakt spår=)

En glad Fia satt på Mannes rygg en stund igår. Jag har tränat mycket på byten den sista tiden. Jag har haft hästar som aldrig någonsin korgalopperat och byter helt naturligt så fort man byter varv(som Locantus), sen har jag hästar som haft lite svårare för sig och rusat ifrån sig själv i korsgalopp(Izno).
 
När man har en häst som har lite svårt för byten tror jag att det är extra viktigt att vara noggrann och metodisk och försöka tajma rätt varje gång. Jag tror att det är när hästen tappar lite självförtoende den rusar iväg och inte byter.....för en häst galopperar ju inte naturligt i korsgalopp=).
 
Jag har tränat Manne på enkla galoppombyten, vilket innebär att man rider hästen på en S båge över banans mitt, bryter av till skritt några steg och sedan fattar ny galopp.  Viktigt där att hästen orkar samla sig ner i skritt och bär sig på bakbenen i övergången så att den lätt fattar den nya galoppen med vikten på sina bakben. Viktigt är också att man har hästen rak vid övergången.
 
En annan framgångsfaktor i bytesdjungeln är när jag har ridit i förvänd galopp på långsidan, när jag närmat mig kortsidan har jag ställt hästen inåt och när hästen har satt ner sitt inre framben har jag dragit bak ytterskänkel. Då blir det automatiskt naturligt för hästen att byta galopp. För att förenkla tajmingen har jag lagt ut en bom där bytet ska äga rum. Då är det enkelt att använda skänkeln precis i den stund hästen sätter ner sitt inre framben framör bommen=)=)!!!!
 
 

Det här med hästar är ju fantastiskt kul!!! Snart kommer det bokstäver upp på banan och jag ska träna program!=)
 
 
God natt kära vänner!! Imorgon ny dag nya möjligheter!! Kramar Fia <3
 
Här är jag på vårt avelsto Licala(4 år på bilden), en liten tös som våran Jonna.L snart ska sätta igång=)=)!!! Sååååå kul!!!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Team VIP-Wins

Vip Win´s är ett gemensamt namn för vårat stall & Kennel... Det står också för en stor gemenskap där vi alla har ett gemensamt intresse för hästar & hundar.

RSS 2.0