Mental träning =)

Är något som jag har funderat ganska mycket på, dels för att jag har en förmåga att vara otroligt duktig på att sätta upp mål. Men dessvärre inte nå upp till dem, kanske en del men absolut inte alla. Jag är stjärntecknet fisk och drömmer mycket!! Hur ska jag då gå vidare och sätta upp mål?? Saker som vikt, hoppning, mental styrka i min ridning, renovering etc.. Det finns lite frågeställningar som man kan ställa sig själv då.

vart vill jag nå?

Har jag någon gång satt mig ned i lugn och ro för att fundera på och drömma om min framtid? Jag menar, att jag på allvar har satt mig för att ta reda på vad jag verkligen vill och hur jag ska ta mig dit??

Hur kommer min framtd med hästarna och det övriga livet att se ut? Kommer jag att någonsin igen tävla några 130-klasser?? Eller kommer jag att nöja mig med att tävla på lokal nivå? Hur tänker jag innan jag somnar på kvällen??

Några av anledningarna till att så många inte når sina högt uppställda mål är att man helt enkelt inte har varit beredd att offra det som behövs för att nå sina mål. För tyvärr är det så med hästar att man måste försaka en hel del för att komma dit man ska, hästar tar sån otrolig tid, det är inte bara att träna två timmar om dagen, utan mycket mer än så.

Vad längtar du efter att nå så hett att du är beredd att offra
”precis allt”?

Kan man tävla på en hög nivå och samtidigt lägga ner tid på allt annat också?? Jag tror det faktiskt, allt handlar bara om hur man sätte målen och vad för mål man sätter. Allt handlar ju ändå bara om planering/struktur och att anpassa målen efter vad man har för förutsättningar. Däremot kunna skjilja på drömmar & mål!!

 

 

 

”Om du gör som du alltid gjort, kommer du att få samma resultat som du alltid fått”

Såklart är det så, om man vill ha en förbättring måste man ändra på något eller helt enkelt träna/öva mer =)

Nu på vintern är det svårt att med ridningen sätta upp dagliga mål, men då kan man lägga sina dagliga fokus på annat i stallet. Eller helt enkelt att ha små mål med sig själv, ex kondition eller att bli klar med något annat som man annars kanske inte hinner då man ska rida alla sina hästar.
När man har gjort det man ska för dagen, kan man utvärdera det hela och genom det kanske skapa sig lite motivation?? =D

1) vad fungerade bra?
2) vad kan bli bättre?
3) hur ska jag göra det?

Det finns massor med saker att tänka på/göra för att bli starkare mentalt. Det mentala handlar om så otroligt mycket!!! Allt ifrån självförtroende/självkänsla till rädsla för att misslyckas eller att skada sig själv. Det viktigste är ändå att tänka positivt, försöka se de roliga bitarna med det man gör. Samt att försöka styra sina tankar åt det bättre.

För att kunna kontrollera tankar är det viktigt att vara medveten om de fysiska signalerna som kroppen ger. Är jag på tävling, blir jag jättenervös. Jag ställer själv väldigt stora krav på mig själv, ibland så att det till och med blir en nackdel för mig. Min tränare Anita Sande sa till mig på en träning en gång: Ida du måste slappna av mer, du måste låta det bli fel ibland, Du har för höga krav på dig själv!!! Och det är inte bra!! DET SKA VARA ROLIGT ATT HOPPA!!

Efter det så tänker jag på det som Anita sa. Jag gör faktiskt detta med hästarna för att jag tycker att det är roligt och nu idag är jag mer medveten om varför jag blir så jäkla nervös, jag gör inget som jag verkligen inte vill. Och jag förbereder mig otroligt mycket för varje uppgift för att jag ska slippa bli stressad.



Jag tänker i vår ta reda på en föreläsning av en mental coach, om det är någon som är ntresserad av detta så kan ni höra av er. Team Vip Win´s kommer att delta, då det mentala avgör en stor del av sin vardag och även är otroligt viktigt på tävlingsbanan.

KRAMAR IDA <3

 



Kommentarer
M-L!

Hej! Så mycket kloka ord!! Ja så är det ju att man ska tänka positivt och göra det som man tycker är roligt. Det är så viktigt men man behöver verkligen bli påmind om det, stora krav har jag också på mig själv, då är det jobbigt!!

Jag tror att om man bara tror och vet att saker blir som man vill så får man det man önskar sig förr eller senare när det är dags i livet. Att man gör som man känner så blir det rätt!!

Så fin blogg ni har och så många härliga bilder!! Kram M-L!

2011-02-05 @ 11:00:23
URL: http://kennelnewborns.blogg.se/?tmp=131845


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Team VIP-Wins

Vip Win´s är ett gemensamt namn för vårat stall & Kennel... Det står också för en stor gemenskap där vi alla har ett gemensamt intresse för hästar & hundar.

RSS 2.0