En uteritt kan vara så mycket mer än en lullrunda i skogen

Jag är inne en stund nu mellan att hästarna ska ridas. Jag hade det så förspänt att Ida och Jonna. S hade mockat allt och vägt foder=D NAAAAW vilka gullisar de är!

Jag har ridit en ganska lång tur med Izno nu. Jag har inte fokuserat så mycket på hans form utan mer på mig själv och min sits. Jag tränade på att ha överlivet rakt utan att vara spänd, knäna avslappnade och skänkeln intill. Jag tänkte hela tiden på att jag kände båda sittbenen lika mycket och att axlarna vad avslappnade. Även i galoppen när jag stod i fältsits tänkte jag på att inte knipa med knäna, ha rak rygg och låta fötterna svikta lätt  i stigbyglarna utan att trycka ner hälen för mkt. 

Jag valde att inte jobba Izno så mkt idag av två anledningar. Dels att han har vilat en del och dels för att han var lite okoncentrerad. Vi tränade på att göra halt i ifrån skritt utan att överhuvudtaget ta i tygeln. Det fungerade JÄTTEBRA! Jag rätade på mig och spände magen och det räckte. Sista halten gjorde jag på väg upp till stallet och den lyckades jag inte så bra med ;P. Hur smart är jag kom jag på...han ville ju bara hem fort och äta sista biten...hihi. Vi tränade också övergångar..det gick bra och även om jag inte fokuserar på hans form så kommer den ju lite av sig själv iaf;). Jag tänkte också mycket på att ha honom fram för skänkeln.

Jag tycker att det är viktigt att man har sina små mål med hästen. Och att man har en liten tanke varje dag med ridningen och vad man övar på.

SAMTIDIGT TYCKER JAG ATT MAN ABSOLUT INTE FÅR STÄLLA FÖR HÖGA KRAV PÅ SIG SJÄLV OCH SIN HÄST. Prestationsångest är det värsta jag vet och det har jag slutat med;)

Nehe nu ska jag dricka kaffi, sen ska jag rida Mani!!

Ciao


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Team VIP-Wins

Vip Win´s är ett gemensamt namn för vårat stall & Kennel... Det står också för en stor gemenskap där vi alla har ett gemensamt intresse för hästar & hundar.

RSS 2.0