Hoppträning, trimma & blåst

Ikväll ska jag,Fia träna för Micke i Bankeryds ridhus. Jag ska ha med mig Locantus denna gången. Jag trimmade honom på banan igår. Jag red övningar för att se hur bra han lyssnar för min skänkel och min hand.

Jag varierade mellan galoppbommar för att sedan efter inte så många meter ha travbommar med kort avstånd. Jag har haft travbommar med kort avstånd sedan bom några meter efter där hästen ska fatta galopp, för att sedan efter 2 galoppsprång hoppa studs(även där kort avstånd ca 2,5m.)

Jag vet inte hur tydligt det blir för er med denna beskrivningen. Men det är verkligen att rekommendera att rida cavaletti och bommar som en liten bana. Då har man automatiskt en PLAN för hur man ska rida. Hjälperna blir bättre planerade och man kan lättare mäta med riktpunkterna(med det menar jag bommar, cavalettihinder och block) sina hjälper hur tydligt hästen uppfattar dem.


Imorgon ska Locantus få gå tömköringskurs=)!! Det ska bli riktigt kul!


Manne fick också han ett trimpass igår. Han var superfin!! Han börjar bli vuxen...min Mani <3. Jag tränade på samma sak som med Locantus fast jag övade galoppombyten också. Han satte alla utom ett...fast jag hade litet hjälphinder så än är det långt kvar till målet....men som sagt var SKAM DEN SOM GER SIG;).

Jag ökade och minskade hästarna i både trav och galopp...flyttade även undan dem för skänkel på spåret för att efter 5 steg rakrikta och rida framåt. Jag flyttade även hästarna undan för skänkeln och i en förböjd form. Så som Anita Sande förespråkar att man ska rida!

I helgen är det tävling i Vaggeryd. Det kommer bli Mannes sista tävling för året. Locantus och Izno ska få tävla längre in på året på grund av att de inte tävlat så mycket.


Izno fick skritt tur igår och idag. Har smällt till sig själv på senan när han sprungit i hagen. Han är inte halt och idag mycket bättre...men f*n alltså var trött man blir när man får oturliga skador på hästarna....jäkla BLÅST säger jag.

Nu ska jag inte mala mer. Ha det toppen!!!

Dagens ord: VARIATION!

Kramar fia


I LOVE CAVALETTI!!!! ♥



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Team VIP-Wins

Vip Win´s är ett gemensamt namn för vårat stall & Kennel... Det står också för en stor gemenskap där vi alla har ett gemensamt intresse för hästar & hundar.

RSS 2.0